Şehir Merkezlerindeki Kısıtlamalar Sonrası “Mama Lobisi” Ormanlara Yöneldi
Şehir merkezlerinde köpek beslemenin yasaklanması sonrasında, mama lobisi çareyi ormanlık alanlarda buldu. Bu değişim, başıboş köpeklerin orman ekosistemini ve trafik güvenliğini tehdit etmesine yol açtı. Uzmanlar, ormanlarda yapılan yasa dışı beslemelerin yaban hayatını tehlikeye attığını vurguladı.
Bazı belediyelerin şehir içinde sokak köpeği beslenmesine getirilen kısıtlamalar, mama lobisinin ormanlara yönelmesine neden oldu. Yasa dışı köpek üretimi yapan bu grubun ormanlarda başıboş köpekleri çiğ etle besleyerek kulübeler kurduğu belirlendi.
Sosyal medya aracılığıyla bağış kampanyaları düzenleyen bu grup, Türkiye’nin farklı yerlerinde ormanlık alanlara ve karayolu kenarlarına köpek kulübeleri yerleştirdi. Özellikle “www.ormanamama.com” adlı bir site üzerinden bağış toplayan Reyhan Bıyık’ın, ormanlara birçok köpek bıraktığı iddiaları gündeme geldi. Bağış talebinde bulunan bir kişi, ormanlık alanda çektiği videoda köpeklerin et tercih ettiğini söyleyerek bağış çağrısında bulundu. Ayrıca, aynı bölgede HAÇİKO ve TÜMYAD derneklerinin kulübeleri de bulunuyor.
Veteriner Hekim Prof. Dr. Nilüfer Sabuncuoğlu, şehirlerde köpek toplama faaliyetlerinin artmasının ardından yasa dışı üretim yapan kişilerin ormanlara yöneldiğini belirtti. Sabuncuoğlu, bağış yapmak için besleme görüntülerine ihtiyaç duyulduğunu, bu yüzden köpeklerin ormanlık alanlarda çoğaltılıp besleme videoları paylaşıldığını ifade etti. Ancak bu durumun yaban hayatı, su kaynakları ve trafik güvenliği açısından ciddi tehditler oluşturduğuna dikkat çekti.
Karadeniz Teknik Üniversitesi Yaban Hayatı Ekolojisi ve Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Şağdan Başkaya ise, ormanlara taşınan yiyeceklerin doğal dengeyi bozduğuna vurgu yaptı. Başkaya, “Köpekler yaban hayvanı değildir, bu nedenle ormanda bulunmamalıdır. Bu durum, geyik, karaca ve yabankeçisi gibi türlere büyük zarar veriyor” şeklinde konuştu. Ayrıca, ormanda beslenen köpeklerin yollara inmesi nedeniyle trafik kazalarının yaşandığını ve bu kazaların ailelerin trajik kayıplarına neden olabileceğini sözlerine ekledi.
Bu olay, yaban hayatı için büyük bir tehdit oluşturuyor ve daha fazla önlem alınması gerektiğini gösteriyor.